Khamis, 25 September 2014

Pakatan dalam Dilemma

Tahun lepas sempat mengikuti Muktamar PAS ke 59 di Stadium Malawati Shah Alam, Selangor bertemankan isteri menginap di sebuah hotel murah suatu yang menyenangkan, walaupun ketika itu tidak ada bebanan tanggungjawab seperti di Batu Pahat Johor.

Menaiki teksi pemandunya berbangsa India, saya rasa terkesan dengan luahan rasa rakyat Selangor terhadap kerajaan negeri itu. Menurut luahan rasa pemandu teksi berkenaan, keseluruhan pentadbiran kerajaan Selangor di bawah Pakatan Rakyat (Pakatan) lebih baik berbanding di bawah Barisan Nasional (BN) sebelum itu.

Isu air percuma dan lain-lain menjadi buah mulut mereka, saya cuma datang bertandang untuk mengikuti muktamar PAS di situ, bukan menjadi rakyat dan menetap di negeri itu. Tidaklah saya merasai dengan sebenarnya susah senang rakyat negeri itu.

Namun sikap pemandu teksi berbangsa India itu sebagai satu contoh positif kerajaan Selangor tempohari. Saya percaya pentadbiran kerajaan Selangor hari inipun tidak jauh bezanya dengan situasi yang ada sebelum ini.

Cuma politik pentadbirannya sedikit berkocak dan bergolak akibat apa yang saya sifatkan 'Langkah Tempang' (Langkah Kajang) yang diatur oleh Parti Keadilan Rakyat (PKR) di peringkat pusat.

Saya mengharapkan rakyat Selangor tidak berubah untuk memberikan harapan kepada Pakatan meneruskan agenda pentadbiran negeri itu. Itupun jika Pakatan teruskan agenda menjaga kebajikan rakyat di semua peringkat.

Saya cukup berharapkan Pakatan mengatur langkah politik lebih matang di masa hadapan. Insiden kelam kabut pemecatan Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim sebagai menteri besar, biarlah dijadikan sebagai pengalaman pahit tindakan politik huru-harakan rakan.

Saya tidak ada kesempatan untuk berkenderaan di Selangor bersama rakyatnya untuk mengetahui pendapat mereka tentang peristiwa berkenaan maklumlah saya tidak lagi berperanan seperti dahulu menjadi journalist sepenuh masa.

Kadangkala dunia jornalist pun macam dunia politik juga ada 'politiking' tertentu, Ada orang mahu menggunakan kita untuk naik pangkat atau dalam kata lain memijak kita untuk naik ke atas. Saya sifatkannya satu perbuatan keji yang sepatutnya tidak berlaku demikian.

Dunia politik sekular dan terasnya adalah demokrasi, semua ini boleh berlaku dan kekalutannya merimaskan orang ramai.

Hari ini dia jadi kawan rapat kita nemun esok belum tentu, dia boleh jadi musuh ketat kita dan semua rahsia kita dia miliki dan mudah untuk menjatuhkan kita pada bila-bila masa sahaja mereka mahu. Jadi dalam politik teori jangan berkawan terlalu rapat, mungkin boleh dipakai.

Inilah politik sekular, politik yang sepatutnya ditinggal jauh Pakatan yang mahu berkhidmat untuk memberi keadilan sepenuhnya kepada rakyat yang diketahui sekian lama ditindas oleh BN sejak merdeka.

Pakatan lahir dari keperitan hidup rakyat di bawah BN, ketidakdilan undang-undang, rasuah, penindasan, kronisme dan banyak lagi. namun apakah Pakatan melihat dan tulus dalam menghapuskansemua kebobrokan ini di negeri-negeri yang mereka tadbir?

Saya percaya jika masih ada insan politik hanya mencari kesempatan dalam semua masa dengan menggunakan keperitan hidup rakyat sebagai modal, saya percaya Pakatan tidak akan membawa makna sebenarnya kepada rakyat atau dengan kata lain strategi politiknya tidak akan ke mana-mana.

Dia akan berpusing-pusing di sekitar apa yang diperolehi hari ini, esok belum tentu dia akan perolehi lebih dari apa yang dia dapat hari ini.

Pakatan, biar menjadi satu gabungan politik yang benar-benar menjaga kepentingan rakyat lebih dari yang lain. Jangan ada insan politik munafiq mencari kesempatan untuk hidup senang dalam gabungan ini. Cari kesempatan untuk menjatuhkan kawan. Cari kesempatan untuk membuka ruang perpecahan.

Jangan ada komponen yang perlekehkan PAS kerana prinsipnya. Sebab prinsipnya adalah tepat dan benar tanpa boleh dipertikaikan lagi oleh sesiapa pun dan tidak boleh diperdebatkan lagi oleh mana-mana pakar perdebatan sekali pun melainkan orang bodoh dan ada kepentingan tertentu sahaja yang boleh pertikaikannya.

Justeru itu orang yang berjiwa besar dalam politik, dia tahu di mana letaknya penyelesaian masalah dalam semua aspek sehingga tanpanya agenda politik seolah-olah ada lompang yang perlu dipenuhi.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan