Selasa, 23 September 2014

Mat Said tak hadir Sidang Dun Terengganu: "Ada makna tu..."

Sejak dari semalam, ketidakhadiran bekas Menteri Besar Terengganu yang lalu Dato' Seri Ahmad Said menjadi topik utama perhatian Persidangan Undangan Negeri (DUN) Terengganu berlangsung n hingga hari ini (24 September).

Walaupun ketidakhadiran Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kijal itu dikatakan dimaklumkan melalui satu notis kepada  Yang Dipertua DUN Dato' Mohd Zuber Embong dan dipersetujui beliau namun ketidakhadiran ADUN itu  menjadi isu dan tanda tanya di kalangan pemerhati politik di Terengganu.
Dato' Ahmad Razif Abdul Rahman

Walaupun dikatakan alasan diberi adalah menasabah namun ia memberi impak bahawa ada suatu tidak kena pada kepimpinan kerajaan Barisan Nasional (BN) negeri itu kerana alasan ketidakhadiran boleh dibuat untuk membolehkan ketidakhadiran ADUN.

Tidak dijelaskan apakah kemesabahan alasan itu untuk membolehkan Yang Dipertua DUN itu memamafkan ketidakhadiran ADUN Kijal berkenaan.

Hari ini,  tidak sampai tengahari selepas sesi soal jawab lisan, tiba-tiba sidang Dun Terengganu ditangguhkan dengan tergesa-gesa sekjaligus DUN kali ini bersidang tidak sampai dua hari penuh.

Tidak ada agendakah sidang DUN kali ini? Atau sekadar memenuhi peraturan DUN yang perlu bersidang pada waktu-waktu tertentu bagi memenuhi undang-undang tubuh negeri berkenaan atau ada sesuatu yang mahu disembunyikan.

Dato' Seri Ahmad Said
Pergolakan yang bolehlah dikatakan sebagai krisis kepimpinan BN Terengganu sebelum ini  mengakibatkan Ahmad yang popular dipanggil sebagai Mat Said diarahkan meletakkan jawatan sebagai menteri besar yang merimaskan ADUN BN itu sendiri walaupun sudah ada perjanjian dibuat sebelum itu.

Krisis dalaman parti itu di peringkat negeri dipercayai sampai hari ini masih belum reda. Dikatakan Mat Said mempunyai tidak kurang dari dua orang pengikutnya dari ADUN BN.

Mungkin menagguhkan segera sidang DUN itu bagi mengelakkan berlaku perbahasan mengenai ketidakhadiran Mat Said.

Ketidakhadiran ADUN Kijal itu menjadikan ADUN PAS berjumlah 14 kerusi dan Parti Keadilan Rakyat 1 kerusi manakala BN 16 kerusi. Undi tidak percaya masih tidak boleh dibuat walaupun ketiadaan Mat Said kerana BN masih majoriti di Terengganu.

Dato' Zuber Embong
Agenda usul atau agenda yang memerlukan undian tidak boleh dibuat  kerana keadaan jumlah ADUN antara Pakatan Rakyat (PR) dan BN seakan hampir sama ramai.

Lagipun bahaya jika beberapa orang ADUN BN berpaling tadah menyokong PR dalam sidang DUN tersebut. Ia tidak mustahil kerana dalam politik apa pun boleh berlaku.

Kedudukan kerajaan BN Terengganu sebenarnya dalam bahaya, silap hari bulan ia boleh tumbang pada bila-bila masa jika Mat Said dan penyokongnya di kalangan ADUN 'buat onar'. Ia lebih bahaya dari krisis Menteri Besar Selangor kerana jumlah keahlian PR lebih besar majoritinya di DUN tersebut.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan