Ahad, 21 September 2014

Kemelut Selangor akan berakhir?


Dato' Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang
Politik tanahair tidak lagi didominasi oleh isu berkait dengan Barisan Nasional (BN) walaupun fenomena penggunaan Akta Hasutan sudah menggawatkan keadaan.

Namun isu Menteri Besar Selangor lebih popular dan menenggelamkan isu-isu lain. Saya berpendapat BN cuba mengatur beberapa isu lain untuk menaikkan kepopularitiannya di mata rakyat dengan insiden demonstrasi menyokong tindakan Sultan Selangor membuat pilihan siapakah menteri besar yang akan menggantikan Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim.

Datuk Seri Anwar Ibrahim
Banyak dari tulisan saya dalam Facebook (FB) menjurus kepada bahayanya Dato' Seri Anwar Ibrahim, Ketua Umum Parti Keadilan Rakyat (PKR)  melancar Langkah Kajang yang saya sifatkan sebagai meletakkan Pakatan Rakyat (PR) seperti telor dihujung tanduk.

Tindakan itu satu strategi untuk melemahkan PR tetapi dari satu sudut agenda Anwar dalam tindakanya itu sebenarnya merugikan politik PR.

Keghairahan untuk menonjolkan individu seperti Anwar sebagai kepimpinan negara masa depan perlu difikirkan secara mendalam, Ia tidak perlu sebegitu ghairah sehingga Langkah Kajang dilancarkan tanpa membuatkajian secara mendalam impaknya kepada politik PR apabila segala strategi diatur tidak mengambil kira pandangan kepimpinan PAS.

Sikap tidak kebersamaan sudah dimulakan Anwar dan sudah diajar kepada PR sejak awal khususnya dalam insiden Langkah Kajang mengapa dipertikaikan jika Presiden PAS Dato' Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang mempunyai keputusan tersendiri untuk mendepani kemelut melanda negeri Selangor kerana ada 15 Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) PAS di Selangor.

Presiden PAS ada hak untuk menyatakan hasratnya setelah Selangor berkrisisi memilih menteri besar.

Sepatutnya Anwar minta maaf dengan Dato' Seri Abdul Hadi Awang sebab melancarkan Langkah Kajang tanpa persetujuannya, kalau ianya diambilkira perancangan berbaur peribadi untuk menonjolkan tokoh politik seperti Anwar.

Ia tidak lagi strategi yang disepekati bersama dan ia satu kesilapan yang besar yang membawa jahanamnya kerjasama parti-parti dalam PR.

Antara jalan dan antara pilihan terbaik buat masa ini, saya berpendapat keputusan Sultan Selangor memilih menteri besar sendiri (ia mungkin dianggap bukan konvensyen selama ini dipakai) berdasarkan perlembagaan negeri itu satu keputusan yang perlu dipatuhi bersama perlu dibuat kerana masing-masing sudah tidak sehaluan.

Saya tidak fikir Tuanku Al-Sultan memilih menteri besas orang yang lain dari nama-nama yang dihantar oleh PR kepada baginda.

Dan jika semua komponen PR boleh menerima keputusan dan titah Tuanku saya tidak fikir isu itu perlu berpanjangan kerana yang menghantar nama-nama tersebut ialah kepimpinan PR bukan orang lain.

Parti dalam PR hanya   pembuat cadangan kepada ketua-ketua mereka dan yang hakikatnya berlaku Sultan menitahkan ketua-ketua mereka menghantar senarai nama, itu satu prosedur biasa.

Dan dalam politik keputusan boleh diubah berdasarkan keperluan dan strategi tertentu khususnya dalam pemilihan ketua negeri, calon pilihan raya dan seumpamanya.

Tidak timbul pendapat saya selari dengan kehendak BN Selangor kerana parti itu mempunyai helah tertentu untuk menyatakan sokongan kepada keputusan Sultan walaupun sokongan itu perlu dibuat oleh semua pihak yang terbabit dalam isu ini.

Saya berfikiran itu sahaja cara yang sesuai untuk menyelesaikan krisis Selangor. Kepimpinan PR selepas ini  perlu merancang bersama dalam mengatur langkah-langkah lain dan insiden seperti Langkah Kajang jangan diulang lagi.

Memang PAS mempunyai pendirian tersendiri dalam masalah ini berdasarkan prinsip yang ada pada perlembagaan parti, Parti-parti lain hendaklah menghormati keputusan PAS berdasarkan prinsip itu bukan berdasarkan selera Anwar.

Ada masa PAS boleh berkompromi dalam sesuatu isu dan ada masa PAS tidak boleh berkompromi. Pesoalan kesilapan besarnya ialah Langkah Kajang diatur tanpa persetujuan PAS kemudian PKR mengharapkan parti itu akur dengan stratgi 'Kajang Move' itu, satu tindakan tidak bijak dan merimaskan PAS dan kepimpinannya.

Saya tidak gemar membangkitkan kepimpinan PAS yang ada menyebelahi Anwar dalam hal ini kerana saya meanggap ianya membuang masa saya sahaja.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan