Rabu, 8 Oktober 2014

Rasionalisasi subsidi : BR1M tidak terlibat?

Persoalan yang timbul di sebalik kenaikan harga minyak sebanyak RM0.20 sen  baru-baru ini kononnya untuk mengurangklan subsidi minyak dan mengajar rakyat supaya tidak jadi masyarakat subsidi.

Persoalannya BR1M itu bukan satu bentuk subsidi yang diberi kerajaan Barisan Nasional (BN) kepada rakyat secara berkala?

Apa maknanya mengajar rakyat untuk hilangkan status subsidi terbalit kepada kehidupan rakyat melalui kenaikan harga minyak sedangkan di waktu yang lain kerajaan BN memupuk dan terus memupuk  budaya subsidi di kalangan masyakat negara ini dengan pemberian BR1M.

Apa lagi jika Perdana Menteri, Datul Seri Mohd. Najib Tuan Abdul Razak difahamkan berkata kerajaan tidak sengaja menaikkan harga minyak, satu ejekan dan tempelak kepada rakyat negara ini khususnya pengundi-pengundi BN dalam pilihanraya umum yang lalu.

Sampai bila rakyat mahu diperbodohkan oleh BN? Adakah mahu sampai kiamat? Rasionalisasi subsidi yang dikatakan itu sebenarnya tidak rasional selagi Kerajaan BN meneruskan agenda memberi subsidi kepada rakyat dalam perkara lain termasuk pemberian BR1M.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan